0183 - 635011 Stel een vraag

Woning gekocht in 2021? Dit zijn de aftrekbare kosten bij de belastingaangifte

17 februari 2022

Voor sommigen is het een hoofdpijndossier, voor anderen een vooruitzicht op een leuk zakcentje: de belastingaangifte. Vorig jaar liep het storm op de website van de belastingdienst waardoor veel mensen moesten er dagen op wachten. Vanaf 1 maart 2022 is het weer zo ver, hopelijk met minder storingen dit keer. Heb je 2021 een huis hebt aangekocht? Dan kun je een aantal eenmalig aftrekbare kosten meenemen in je belastingaangifte. Lees verder voor een overzicht.

visual-stories-micheile-ZVprbBmT8QA-unsplash (1)

Je ziet het altijd staan achter de vraagprijs: de k.k., bekend als kosten koper. Hieronder vallen de eenmalige kosten die je als koper maakt bij de aankoop van een woning. Deze kosten moeten worden gemaakt om eigenaar te worden van een woning, zoals overdrachtsbelasting, financieringskosten en notariskosten. Deze kosten zijn niet inbegrepen in de koopsom van de woning. Een deel van deze kosten mag worden opgegeven bij de belastingdienst als aftrekpost.

Wanneer mag je de kosten aangeven?
De kosten die je mag opgeven, doe je bij de belastingaangifte van het jaar waarin je een huis hebt gekocht. Dus als je in 2021 een huis hebt gekocht, geef je de aftrekbare kosten bij de aankoop van jouw woning op bij de belastingaangifte tussen 1 maart en 1 mei 2022.

Wat zijn de eenmalige aftrekbare kosten bij aankoop van een woning?

  1. De advies- en bemiddelingskosten van de hypotheekadviseur voor de afgesloten hypotheek of lening;
  2. Bereidstellingsprovisie. Dat betaal je aan de bank of een verzekeraar om de aangeboden rente in de offerte te verlengen.
  3. Notariskosten voor de hypotheekakte en de inschrijving daarvan bij het Kadaster.
  4. Bouwrente die u betaalde ná het tekenen van het voorlopig koopovereenkomst, maar vóór het tekenen van de hypotheekakte. Dit geldt alleen voor nieuwbouwwoningen.
  5. De taxatiekosten voor het verkrijgen van een lening;
  6. Kosten voor de aanvraag van de Nationale Hypotheek Garantie.

Niet aftrekbare kosten bij de belastingaangifte
Het aantal aftrekbare kosten valt dus niet tegen. Er zijn natuurlijk ook kosten volledig voor eigen rekening, zoals onder andere:

  • De makelaarskosten voor de aankoop van de woning;
  • Overdrachtsbelasting en omzetbelasting;
  • Afkoopsom van de erfpacht;
  • Bouwrente die je betaalt over de periode vóór het sluiten van de voorlopige koopovereenkomst;
  • Verbouwingskosten;
  • De notariskosten voor de aankoop. Het gaat hier om de eigendomsakte en de inschrijving van de eigendomsakte bij het Kadaster;
  • De opleveringskeuring.

Nog geen huis gekocht? Wij begeleiden je graag.
Bij het kopen van een woning komt ontzettend veel kijken. Wij snappen dat het soms wat overweldigend kan zijn. Wat zijn de mogelijkheden, en welke wensen heb je? En wat is nou eigenlijk het belangrijkste voor jou en je partner? Misschien ben je al een tijdje aan het zoeken, maar lukt kopen niet door de krapte op de woningmarkt. Een aankoopmakelaar staat je bij tijdens je zoektocht en waakt over het vinden van de juiste woning. Wil jij je kansen op de woningmarkt vergroten? We plannen graag vrijblijvend een kennismakingsgesprek in om alle opties te bespreken.

Vond je dit interessant? Volg ons op social media en blijf op de hoogte van het laatste nieuws en woningaanbod.

Meer nieuws? Ga naar het overzicht