In februari viert Stefan een indrukwekkende mijlpaal: dan is hij 20 jaar in dienst bij Van der Brugge Makelaardij. Wat begon als een parttime baan naast zijn studie groeide uit tot een veelzijdige rol als makelaar, taxateur en directeur. In die tijd is er veel veranderd, van fax en vaste lijn naar appjes en likes, maar Stefan is nog altijd even enthousiast over het vak als in het begin.
Stefan wist al vroeg wat hij wilde: “Ik heb van jongs af aan gezegd dat ik makelaar wilde worden. Een redelijke stip op de horizon.” Na een paar jaar werkervaring kwam hij na zijn hbo-opleiding Makelaardij & Vastgoed bij Van der Brugge terecht: “Ik zocht destijds een baan na mijn studie, en hier zochten ze een makelaar. Dus ik heb gesolliciteerd en ben nooit meer weggegaan.”
Als je Stefan vraagt wat hij het leukst vindt aan zijn werk, hoeft hij niet lang na te denken: “De omgang met mensen. Je komt letterlijk bij mensen thuis, in hun eigen omgeving en dat mag natuurlijk niet iedereen. Je bent onderdeel van een van de belangrijkste stap in hun leven, ik zie het daarom meer als een dienstverlening, waar verkopen slechts een onderdeel van is.”
Wat hem na 20 jaar nog altijd het meeste plezier geeft, zijn de klanten die steeds weer terugkomen: “Sommige mensen zie je meerdere keren terug. Eerst bij de aankoop van een appartement, jaren later bij een vrijstaande woning, en daarna weer als ze kleiner willen wonen. Dat is heel bijzonder.”
De afgelopen jaren zag Stefan het bedrijf flink groeien. Meer vestigingen, meer mensen en meer diensten. “Het bedrijf is heel anders geworden. Eerst was het echt een zakelijke cultuur, nu is het informeler en toegankelijker. We zijn ook veel meer op kwaliteit gaan richten, dat heeft de groei mede mogelijk gemaakt.”
De groei bracht ook uitdagingen met zich mee, maar Stefan kijkt er positief op terug. Zo maakte hij niet alleen de pieken in de woningmarkt mee, maar ook de crisisperiode: “Ik denk dat die tijd belangrijk is geweest voor hoe we nu tegen dingen aankijken. Je leert flexibel zijn en anders kijken naar kansen.”
Hoewel er veel is veranderd aan de manier van werken, denk aan digitale tools, social media en snelheid van communicatie, blijft de kern van het vak volgens Stefan nog steeds hetzelfde: “Vriendelijk zijn tegen mensen. Je afspraken nakomen en je kennis op niveau houden, zodat je klanten goed kunt adviseren.”
Op de vraag of hij iets mist van de ‘oude tijd’, is Stefan duidelijk: “Nee, eigenlijk niets. Vroeger had je geen e-mail op je telefoon, geen social media, je moest naar kantoor om je mails te openen. Dat werkte trager. Nu kun je echt accelereren. Daarnaast worden woningen tegenwoordig veel beter gepresenteerd en er is meer aandacht voor kwaliteit. En dat vind ik mooi.”
Naast het contact met klanten haalt Stefan tegenwoordig ook veel plezier uit het samenwerken met collega’s. “Nu ik zelf ouder ben geworden, vind ik het leuk om met jongere collega’s te werken. We leren van elkaar en die generatieverschillen zorgen juist voor nieuwe ideeën.”
Na 20 jaar bij Van der Brugge heeft hij nog altijd dezelfde motivatie als in het begin. “Zolang ik mensen goed kan helpen bij een van de belangrijkste beslissingen in hun leven, blijft dit voor mij het mooiste vak dat er is.”