Afgelopen woensdag markeerde 1 maart de kalender, oftewel: tijd voor de belastingaangifte. Als (kersverse) woningeigenaar komt daar nog wel het een en ander bij kijken. Wanneer u in het afgelopen jaar een woning heeft aangekocht, heeft dit gevolgen voor uw belastingaangifte. Vaak kijkt de hypotheekadviseur die u vorig jaar geholpen heeft nog wel even mee wanneer u hierom vraagt. Doet u het liever zelf? Dan hebben wij een eenvoudig stappenplan dat u kunt volgen.
Voor u aan de belastingaangifte begint hebben we nog even voor u op een rijtje gezet waar u rekening mee kunt houden afhankelijk van uw situatie.
Wanneer u voor het eerst een eigen woning koopt, verandert het bedrag waarover u inkomstenbelasting betaalt. U hebt namelijk recht op aftrek van hypotheekrente en van bepaalde eenmalige kosten. De eenmalige kosten waar u aan kunt denken zijn:
Niet aftrekbare kosten zijn makelaarskosten, overdrachtsbelasting en kosten die te maken hebben met de koopakte, zoals de notaris en inschrijving in het kadaster. Ook onderhoudskosten en verbouwingskosten waarvoor geen lening is afgesloten zijn niet aftrekbaar.
Wanneer uw woning met overwaarde is verkocht heeft dit invloed op uw belastingaangifte, net als een eventuele restschuld. Zo kan het zijn dat u geen of minder hypotheekrente mag aftrekken voor uw nieuwe woning. De overwaarde wordt door de Belastingdienst gezien als vermogen, waarover u eventueel vermogensrendementsheffing moet betalen. Vermogen tot € 57.00 is vrijgesteld (2023), voor partners is dat het dubbele bedrag: € 114.0000.
Wilt u de overwaarde van oude woning gebruiken om te investeren in uw nieuwe koopwoning? Dit heet een bijleenregeling. Door deze regeling wordt uw hypotheekschuld lager. De bijleenregeling geldt zolang u binnen drie jaar na de verkoop van uw vorige huis een nieuwe woning koopt.
Heeft een restschuld na het verkopen van uw woning? Dan heeft u twee opties:
1. U financiert de restschuld mee in de hypotheek van de volgende koopwoning
2. U maakt afspraken met de bank over het terugbetalen van de hypotheekschuld.
In beide gevallen is de betaalde rente niet aftrekbaar van het inkomen. Op deze regel is wel een uitzondering: is de schuld ontstaan vóór 1 januari 2018 dan is de betaalde rente over de schuld aftrekbaar gedurende maximaal vijftien jaar.
U mag de betaalde hypotheekrente aftrekken van uw belastbaar inkomen. Dit betekent dat u ongeveer 37% van uw betaalde hypotheekrente terug krijgt van de Belastingdienst. Houd er wel rekening mee dat u het eigenwoningforfait (een percentage van de WOZ-waarde van uw koopwoning) bij uw belastbaar inkomen moet optellen.
Wilt u aangifte doen over 2022? Dat kan vanaf nu. Dan staat uw aangifte klaar in Mijn Belastingdienst. Voor het doen van de aangifte hebben wij een overzichtelijk stappenplan voor u.
Stap 1: bereid jezelf goed voor
Zorg voor inzicht in de juiste gegevens en documenten. Een overzicht hiervan vindt u hier. Denk aan uw DigiD, rekeningnummer, jaaropgaaf van uw salaris en hypotheek en de WOZ-waarde van uw woning. Heeft u een woning gekocht? Houd dan ook de nota bij de hand van de notaris.
Stap 2: open de aangifte
Log in op Mijn Belastingdienst. Inloggen kan met uw DigiD. In de Mijn Belastingdienst Omgeving klikt u op 'Inkomstenbelasting' en vervolgens op 'Belastingjaar 2022'. Wanneer u een woning heeft gekocht of verkocht moet u zijn bij box 1: inkomen uit werk en woning.
Stap 3: controleer de aangifte
Controleer alle gegevens en vergelijk de gegevens die de belastingdienst voor u heeft ingevuld met de gegevens op uw eigen papieren. Vul aan of verbeter wat ontbreekt of niet klopt. Twijfelt u welke gegevens de juiste zijn? Vul dan de eigen gegevens in.
Stap 4: onderteken de aangifte
Als u de aangifte helemaal heeft ingevuld, ondertekent u met uw DigiD. Klik daarna op de knop 'Verzenden'. En uw aangifte is gelukt!